
LUKSUS OCALI PLANETĘ?
Wpadliśmy w pułapkę. Pułapkę wzrostu, konsumpcji, produkcji i niszczenia środowiska. (Prawie) wszyscy chcemy więcej – o gospodarczy wzrost zabiegają politycy, którzy chcą się czymś pochwalić wyborcom, i inwestorzy, którzy chcą zarabiać na swoim kapitale. O wzrost proszą też zwykli ludzie, którzy chcą być po prostu bogatsi. Produkujemy więc i konsumujemy coraz więcej, testując granice wytrzymałości ...

NOMINUJĘ WAS WSZYSTKICH
Pamiętacie film Przeboje i podboje Stephena Frearsa? John Cusack gra tam właściciela sklepu płytowego, który z dwoma zwariowanymi pracownikami (kolegami) ma w zwyczaju układać 5-elementowe zestawienia różnych dziwnych rzeczy. Któryś z nich proponuje na przykład wymienienie 5 najlepszych piosenek rozpoczynających stronę A jakiejś płyty. Albo 5 najlepszych piosenek na pogrzeb. Z czasem wchodzi im to ...

MISTRZOWIE ANEGDOT
Znajdą się w każdym towarzystwie. Jeśli towarzystwo spotyka się regularnie, na przykład kilka razy w roku na imieninach, mistrzowie anegdot (MA) przyzwyczajają się do swojej roli i brylują w rozmowie. Można powiedzieć, że czują się w obowiązku brylować. Na każdy temat mają coś do powiedzenia – zawsze przypomina im się historia, która znakomicie ilustruje dyskutowane ...

TRZEBA CENIĆ
Wszyscy pamiętamy fraszkę Kochanowskiego o zdrowiu (Na zdrowie). Wałkowana w szkole na różne sposoby – najpierw sama w sobie, potem przy okazji Pana Tadeusza, na pamięć do nauczenia się zadawana (przynajmniej kiedyś), w tematach rozprawek umieszczana. Szlachetne zdrowie/nikt się nie dowie/ jako smakujesz/ aż się zepsujesz. Tak, to prawda, niektórzy powiedzą nawet – głęboka prawda. ...

PRZEPIS NA DOBRE CHĘCI
W styczniu zmarł Roger Scruton, wielki współczesny myśliciel. Czytam właśnie jego Zieloną filozofię – książkę prezentującą konserwatywne podejście do ekologii. Tak, tak, konserwatyści wcale nie są ekologii niechętni, wręcz przeciwnie – na przykład idea parków narodowych to pomysł na zachowanie (zakonserwowanie) dla przyszłych pokoleń najpiękniejszych i najwartościowszych przyrodniczo zakątków. Dobry pomysł. Ale czasami pomysły, choć ...

CHCE SIĘ ŻY?
Reklamuje się to, co kupią, czy kupią to, co się reklamuje? Nie wszystko można sprzedać, nawet z najlepszą reklamą, więc nikt nie zainwestuje w czas antenowy, jeśli produkt nie ma szans. Na przykład w reklamy linii lotniczych, gdy granice zamknięte. Zobaczmy zatem, co tam teraz reklamują – taki (po)pandemiczny przegląd reklam odmrażającej się gospodarki. Co ...

NIE TYLKO DLA STAROSTY
Istnieje wiele sposobów spacerowania. Inaczej spaceruje się z psem, a inaczej z dziewczyną. Inaczej chodzi się o lasce, inaczej z kijkami do nordic walking. Walking walkingowi nierówny. Inaczej przechadzamy się po lesie (fikcji), inaczej po polu (znaczeniowym słów). Inaczej błądzimy w labiryncie, inaczej po korytarzach domu kultury. Inaczej… długo tak możesz?
Pójdźmy zatem dalej – są ...

WŁOSKI DLA OSZUKUJĄCYCH
Podobno fryzjerzy zeszli do podziemia. Ich zakłady niby zamknięte, ale gdy się odpowiednio zastuka, to może wpuszczą, zrolują dywan, podniosą klapę w podłodze i wpuszczą do piwnicy. Gole na dole – hasło ze starego kawału mogłoby robić za reklamę, gdyby sprawa nie była tajna. Potrzeba więc innych haseł. Jak wyczytałem w gazecie, w nielegalnym gabinecie ...

MARKETING BEZPOŚREDNI
Każdy kij ma dwa końce, każda marchewka z jednej strony ma nać. W każdej sytuacji można znaleźć jakieś plusy, w każdej do połowy pełnej szklance można znaleźć jakieś fusy. Myślałem, że w czasie zarazy nie będę dostawał ulotek reklamowych, ale się przeliczyłem – gospodarka może zostać wstrzymana, a reklama i tak będzie się kręcić niczym ...

DARMO, DARMO TEMU…
Któremu? Któremu kaznodziei dać lajka na internetową tacę? Wysyłam znajomym linki, porównuję liczbę wyświetleń. Lubię to – mógłbym śmiało powiedzieć o kazaniach arcybiskupa Grzegorza Rysia. Słucham w niedziele i święta. 19 kwietnia na zakończenie dostajemy historię, którą Jego Ekscelencji opowiedział zaprzyjaźniony doktor. Doktor z Polski, z łódzkiej Izby Lekarskiej, ale historia prosto z Włoch. Przypowieść ...