Październikowy koncert zespołu muzyki dawnej Altberg Ensemble będzie okazją do wysłuchania dzieł Jana Sebastiana Bacha granych w zgodzie z historycznymi praktykami wykonawczymi. Usłyszymy m.in. IV suitę orkiestrową D-dur i słynną, wielokrotnie nagrywaną kantatę Jauchzet Gott in allen Landen. Łódzką orkiestrę po raz kolejny poprowadzi od klawesynu Jörg-Andreas Bötticher – klawesyn, partię sopranu w kantacie zaśpiewa Dagmara Barna. Koncert w kościele św. Mateusza w Łodzi (ul. Piotrkowska 279/283) jest częścią cyklu Barokowa Łódź. Zapowiada się prawdziwa uczta dla miłośników muzyki barokowej – warto już dziś wpisać w kalendarz datę 16 października godzina 18.00.
Bilety w cenie 10 i 20 złotych TRZEBA REZERWOWAĆ pod adresem altbergensemble@gmail.com.
Jörg-Andreas Bötticher, urodzony w Berlinie, studiował Muzykę Dawną w Bazylei. Dyplom organowy uzyskał w klasie Jean-Claude’a Zehndera, dyplom z klawesynu w klasie Andreasa Staiera, a studia podyplomowe odbył pod kierunkiem Jespera Christensena oraz Gustava Leonhardta. W latach 1990–2004 z zespołem La Fenice badał i nagrywał repertuar włoskiego wczesnego baroku. Koncertuje jako solista, a także z wieloma zespołami kameralnymi oraz orkiestrami takimi jak: Akademie für alte Musik, Bachstiftung St. Gallen czy Voces Suaves. Jörg-Andreas Bötticher jest profesorem klawesynu, organów i basu cyfrowanego w Schola Cantorum Basiliensis. W latach 1998-2016 wykładał dawne praktyki wykonawcze w Wyższej Szkole Muzycznej w Bazylei. Jest organistą w Predigerkirche w Bazylei, gdzie od 2004 do 2012 roku poprowadził wykonania wszystkich kantat J. S. Bacha. Od 2013 roku jest kierownikiem artystycznym cyklu „Abendmusiken in der Predigerkirche“. Jest autorem licznych publikacji w dziedzinie basso continuo, estetyki muzyki, kantat Bacha. Nagrywał dla wielu wytwórni płytowych, w tym dla Alpha, Glossa, Harmonia Mundi. Liczne płyty CD dokumentują jego zainteresowania mało znanymi kompozytorami takimi jak: Alessandro Poglietti, Michelangelo Rossi, Gottlieb Muffat czy Carlo Zuccari i Gaspard Fritz.
Dagmara Barna – sopran. Absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w klasie prof. Cezarego Szyfmana. Uczennica wybitnej śpiewaczki Olgi Pasiecznik. W latach 2014 – 2017 uczestniczyła w Programie Kształcenia Młodych Talentów – AKADEMIA OPEROWA. Laureatka konkursów w kraju i za granicą, m.in. Międzynarodowego Konkursu Wokalnego Muzyki Dawnej Cancium Gaudium w Poznaniu, Międzynarodowego Konkursu Pieśni XX i XXI wieku w Karlsruhe czy Międzynarodowego Konkursu w Berlinie. Śpiewaczka otrzymała nagrodę im. Carlo Marii Giuliniego za wykonanie wyrastające z głębokiego przeżycia i czerpiące z istoty człowieczeństwa na 9. Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Stanisława Moniuszki w Warszawie. Dagmara Barna specjalizuje się w wykonawstwie muzyki dawnej. W jej repertuarze operowym znajdują się m. in. partie Haendlowskie, takie jak Dorinda (Orlando), Dalinda (Ariodante), Aci (Aci, Galatea e Polifemo). Wcieliła się także w tytułową rolę Poppei w Koroncji Poppei C. Monteverdiego oraz Venus w operze J. Blowa – Venus i Adonis. Wcieliła się także w postać Paminy w Czarodziejskim flecie W. A. Mozarta. W roku 2011 wraz z Weroniką Grozdew – Kołacińską i zespołem Ars Nova nagrała płytę Renaissance Polish Music z Tabulaturą Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego, która otrzymała nominację do nagrody Fryderyk 2011 w dziedzinie Album Roku Muzyka Dawna i Barokowa.
Łódzka Orkiestra Barokowa Altberg Ensemble powstała w 2017 roku z inicjatywy wiolonczelisty Jakuba Kościukiewicza. Debiut zespołu miał miejsce 13 sierpnia w Tumie pod Łęczycą podczas XVIII Festiwalu Kolory Polski. W tym samym roku Altberg Ensemble wraz z zespołem tańca dworskiego Cracovia Danza brał udział w projektach edukacyjnych organizowanych przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina w Warszawie. Powstanie nowej orkiestry barokowej zostało docenione przez łódzkie środowisko artystyczne, co zaowocowało przyznaniem zespołowi Armatki Kultury 2017 – nagrody w plebiscycie magazynu kulturalnego Kalejdoskop na „najbardziej wystrzałowe wydarzenie kulturalne w 2017 roku” w kategorii muzyka. W 2018 roku zespół wystąpił w Filharmonii im. A. Rubinsteina w Łodzi, w kościele św. Mateusza w Łodzi a także prowadzony przez wybitnego szwajcarskiego klawesynistę, organistę i dyrygenta Jörga-Andreasa Böttichera wziął udział w cyklu 200 Kantat Bacha na 200-lecie Uniwersytetu Warszawskiego. Współpracował z wieloma śpiewakami, w tym z Olgą Pasiecznik, Karolem Kozłowskim, Jakubem Józefem Orlińskim, Michałem Sławeckim, Rafałem Tomkiewiczem, a także z wybitnymi prowadzącymi – włoską skrzypaczką Olivią Centorioni oraz z belgijskim flecistą, muzykologiem i dyrygentem Peterem Van Heyghenem. Altberg Ensemble występował w ramach festiwali: Dramma per Musica (2019), Bydgoska Scena Barokowa (2019), a także podczas gali muzyki poważnej Fryderyki 2020.
Zespół składa się z profesjonalnych muzyków grających na instrumentach historycznych lub ich wiernych kopiach. Muzycy używają strun jelitowych i smyczków barokowych. Stosują również historyczne praktyki wykonawcze, co wymaga nie tylko wszechstronnego wykształcenia w dziedzinie samej instrumentalistyki, ale również szerokiej wiedzy teoretycznej, a także doświadczenia. Repertuar zespołu obejmuje dzieła instrumentalne oraz wokalno-instrumentalne XVII i XVIII. Zespół regularnie występuje w ramach cyklu koncertowego Barokowa Łódź. W okresie pandemii realizował projekt edukacyjny zatytułowany Studio Altberg w ramach programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Kultura w Sieci.
Nazwa zespołu inspirowana jest postacią Emmy Altberg (1889-1983), klawesynistki i pianistki, uczennicy Wandy Landowskiej, która po II wojnie światowej otworzyła i prowadziła w PWSM w Łodzi pierwszą w Polsce klasę klawesynu.
Pełny program koncertu:
Suita orkiestrowa D dur BWV 1069
Koncert na skrzypce i obój c moll BWV 1060R
Koncert na dwa klawesyny c moll BWV 1062
Kantata Jauchzet Gott in allen Landen BWV 51
Zespół Altberg Ensemble zagra w składzie:
skrzypce barokowe – Justyna Skatulnik, Katarzyna Cendlak, Debora Kramarek, Joanna Greziak, Małgorzata Goraj, Juliusz Żurawski
altówki barokowe – Kacper Szpot, Magdalena Agatowicz
wiolonczele barokowe – Jakub Kościukiewicz, Anna Cierpisz
kontrabas barokowy – Tomek Iwanek
klawesyn – Ewa Mrowca
0boje barokowe – Patrycja Leśnik Hutek, Janek Hutek, Maria Plucińska
fagot barokowy – Kamila Marcinkowska
trąbki naturalne – Ostap Popovych, Paweł Hulisz , Michał Gidzińśki
kotły – Paweł Szewczyk