Pierwsza w historii naszej galerii wystawa grafiki projektowej została otwarta w niedzielę, 10 maja. Katarzyna Witczak pokazała zaprojektowane przez siebie znaki graficzne, opakowania i plakaty. Logotypy firm, instytucji i wydarzeń kulturalnych zostały bardzo ciekawie wyeksponowane. W przeszklonym pomoście łączącym halę sportową z budynkiem basenu zawisły wykonane z pleksi kwadraty z naklejonymi znakami. Zaprojektowane przez artystkę logotypy można dzięki temu oglądać na tle lasu i stawu.
Na wernisażu autorka opowiadała o specyfice pracy projektanta znaków graficznych, o bałaganie estetycznym polskich miast i o związkach znaku z produktem. Ciekawa dyskusja wywiązała się na temat nadmiernego eksponowania logotypów sponsorów i patronów medialnych na plakatach reklamujących wydarzenia kulturalne.
Wystawa „LOGOFOLIO” to efekt jej twórczych poszukiwań, a zarazem konkretne projekty, niejednokrotnie wcielone w życie. Prace pochodzą z lat 2003-2008. Dopełnieniem wystawy są plansze z opracowaniami wybranych identyfikacji wizualnych: od logo, przez wszelkie materiały użytkowe i reklamowe, aż po plakaty budujące określoną jakość estetyczną. Wystawa jest zarazem wyjątkową okazją do obejrzenia w jednym miejscu takiej ilości i różnorodności logotypów – i zastanowienia się, jak te znaki graficzne funkcjonują w naszej świadomości na co dzień, jak wpływają na postrzeganie rzeczy i zjawisk, na kształtowanie naszych gustów estetycznych.
LOGOFOLIO
Katarzyna Witczak jest absolwentką łódzkiej ASP (dyplom licencjacki w 2003 roku, magisterski w 2007, oba z wyróżnieniem i nagrodami), grafikiem-projektantem specjalizującym się w opracowywaniu identyfikacji
wizualnych firm, instytucji, akcji społeczno-artystycznych i charytatywnych. Karierę zaczynała w latach 90. jako dizajner w agencjach wydawniczo-reklamowych, w latach 2004-2007 pracowała w AWR Wprost jako kierownik studia graficznego. Obecnie niezwiązana z żadną agencją ani studiem projektowym, artystka działa indywidualnie – jako freelancerka – realizując autorskie projekty dla osób prywatnych, firm, instytucji kultury (m.in. współpracuje z Muzeum Sztuki w Łodzi), jest też dyrektorem artystycznym miesięcznika H2O Magazyn sportów wodnych i turystyki. Jej plakaty pokazywane są na prestiżowych imprezach, takich jak Międzynarodowe Biennale Plakatu w Wilanowie, Festiwal Plakatu w Krakowie, Salon Plakatu Polskiego w Wilanowie. Jednak jej największą pasją jest projektowanie logotypów – znaków graficznych, kondensujących w sobie ideę danego przedsięwzięcia, działalności, marki w formie lapidarnego przekazu wizualnego. Logo przynależy do grafiki użytkowej, ma przemawiać do jak najszerszego kręgu odbiorców, dlatego powinno być łatwe do zapamiętania, oszczędne formalnie, a przy tym wyrafinowane artystycznie, unikatowe i kojarzące się z daną marką, ideą, zamierzeniem.
Kilkadziesiąt logotypów autorstwa Katarzyny Witczak z lat 2003-2008 zostanie zaprezentowanych w dniach 10 maja – 4 czerwca w Stacji Nowa Gdynia w Zgierzu (ul. Sosnowa 1) na wystawie „LOGOFOLIO”. To efekt jej twórczych poszukiwań, a zarazem konkretne projekty, niejednokrotnie wcielone w życie. Dopełnieniem wystawy będą plansze z opracowaniami wybranych identyfikacji wizualnych: od logo, przez wszelkie materiały użytkowe i reklamowe, aż po plakaty budujące określoną jakość estetyczną. Wystawa jest zarazem wyjątkową okazją do obejrzenia w jednym miejscu takiej ilości i różnorodności logotypów – i zastanowienia się, jak te znaki graficzne funkcjonują w naszej świadomości na co dzień, jak wpływają na postrzeganie rzeczy i zjawisk, na kształtowanie naszych gustów estetycznych.
Monika Nowakowska