I nie tylko ona – w sumie 8 wydarzeń artystycznych i dwie msze za artystów. Tradycyjnie już początek listopada w łódzkiej kulturze upływa pod znakiem działań księdza Waldemara Sondki. Nie ma już co prawda Festiwalu Kultury Chrześcijańskiej, ale i tak co roku znajduje się okazja, by świętować. Tym razem jest to 15-lecie Europejskiego Centrum Kultury Logos. Zaczerpnięte z psalmu 19 motto jubileuszu brzmi: Oby słowa ust moich i myśli mojego serca znalazły łaskę u Ciebie. A arcybiskup Grzegorz Ryś pobłogosławił przedsięwzięciu tymi słowami: Termin LOGOS stanowi istotną część słowa DIALOGOS; zaś Dialog w Kościele dzisiejszym stanowi najważniejszą metodę ewangelizacji. Nie można sobie wyobrazić Kościoła bez dialogu. Konsekwentnie, i ja również nie potrafię sobie wyobrazić przyszłości łódzkiego Kościoła bez LOGOS-u. Bóg niech Wam wszystkim błogosławi.
PROGRAM (5 – 17 listopada)
- 11. 2019 r. (wtorek) godz. 20.00
Parsons Dance (USA) – spektakl baletowy
Teatr Muzyczny, ul. Północna 47/51
- 11. 2019 r. (sobota) godz. 20.00
Pietro Ballestrero – gitara klasyczna, Aldo Mella – kontrabas, Gabriele Mirabassi – klarnet (Włochy)
koncert
Sala Koncertowa Akademii Muzycznej w Łodzi, ul. Żubardzka 2a
- 11. 2019 r. (niedziela) godz. 11.00
Msza święta – przewodniczy ks. abp Władysław Ziółek
Kościół Środowisk Twórczych, ul. Marii Skłodowskiej-Curie 22
godz.12.00
Danyło Mowczan (Ukraina)
„Silentium” – wystawa malarstwa sakralnego
wernisaż
Galeria ECK, ul. Marii Skłodowskiej-Curie 22
- 11. 2019 r. (poniedziałek) godz. 19.00
Teatr STU
Jacek Cygan „Błękitne krewetki”
reż. Krzysztof Jasiński, aranżacje muzyczne Krzysztof Herdzin
Teatr Powszechny, ul. Legionów 21 – Duża scena
- 11. 2019 r. (wtorek) godz. 19.00
Teatr LOGOS
„Czyściec” na podstawie „Boskiej Komedii” Dantego Alighieri
reż. Ewa Wycichowska, scenogr. Ryszard Warcholiński, kostiumy Małgorzata Górna-Saniternik, muz. Jacek Wierzchowski
Sala Teatru LOGOS, ul. Marii Skłodowskiej-Curie 22
- 11. 2019 r. (środa) godz. 19.00
Lech Wieleba – kontrabas (Szwajcaria), Paweł Wieleba – perkusja (Niemcy)
„Wieleba & Wieleba” – koncert
Kościół Środowisk Twórczych, ul. Marii Skłodowskiej-Curie 22
- 11. 2019 r. (piątek) godz. 20.00
Aleksandra Kurzak – sopran (Polska), Kamen Nikolov – obój (Bułgaria), Tomasz Daroch – wiolonczela (Polska), Morphing Chamber Orchestra (Wiedeń, Austria),
Frédéric Chaslin (Francja) – dyrygent
koncert
Archikatedra Łódzka, ul. Piotrkowska 262
- 11. 2019 r. (niedziela) godz. 11.00
Msza święta – dziękczynna
przewodniczy ks. abp Grzegorz Ryś
Kościół Środowisk Twórczych, ul. Marii Skłodowskiej-Curie 22
godz. 20.00
Vox Luminis (Belgia) – koncert
Kościół MBZ, ul. Łąkowa 40
Zaproszenia na poszczególne imprezy obchodów 15-lecia Europejskiego Centrum Kultury Logos wydawane będą w sekretariacie Europejskiego Centrum Kultury Logos – ul. Marii Skłodowskiej-Curie 22 – od soboty 26. 10. 2019 r. w godzinach 10.00 – 17.00. Do rozdanie są 4 tysiące zaproszeń. Każda osoba zgłaszająca się do organizatorów może otrzymać 3 zaproszenia.
Chyba najważniejszym wydarzeniem festiwalu będzie koncert Aleksandry Kurzak z towarzyszeniem orkiestry Morphing Chamber z Wiednia pod dyrekcją Frédérica Chaslina.
Aleksandra Kurzak w wieku 7 lat rozpoczęła naukę gry na skrzypcach i fortepianie. Ukończyła wydział wokalny Akademii Muzycznej we Wrocławiu oraz Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu. Laureatka konkursów wokalnych w Warszawie, Helsinkach, Barcelonie i Kantonie. Jeszcze podczas studiów w 1999 roku zadebiutowała jako Zuzanna w „Weselu Figara” na scenie Opery Wrocławskiej. W wieku 27 lat wystąpiła w dwóch najbardziej prestiżowych teatrach operowych świata. Rola Olimpii w „Opowieściach Hoffmanna” w Metropolitan Opera zdobyła wielkie uznanie wśród nowojorskich krytyków muzycznych, którzy jednogłośnie wypowiadali się na łamach prasy o sensacyjnym debiucie polskiej śpiewaczki. Z równie entuzjastycznym odbiorem artystka spotkała się także jako Aspasia w londyńskim przedstawieniu „Mitridate, re di Ponto” w Royal Opera House. Aleksandra Kurzak powróciła do MET, występując w roli Blondy w „Uprowadzeniu z Seraju”, Gildy w „Rigoletto”, Małgosi w operze „Jaś i Małgosia”, Adiny w „Napoju miłosnym”, Neddy w „Pajacach” oraz Micaeli w „Carmen” – i ponownie została bardzo entuzjastycznie przyjęta przez krytyków i publiczność. Artystka regularnie powraca również do Opery Królewskiej w Londynie, która stała się niemal jej macierzystym teatrem. Wystąpiła tam także jako Norina w „Don Pasquale”, Adina w „Napoju miłosnym”, Zuzanna, a także jako tytułowa Matylda w „Matilde di Shabran”, Donna Fiorilla w „Turku w Italii”, Rozyna w „Cyruliku sewilskim”, Gilda w „Rigoletto”, tytułowa Lucia di Lammermoor oraz Liu w „Turandot”. Aleksandra Kurzak regularnie występuje na najważniejszych scenach i estradach świata: Teatro alla Scala w Mediolanie (Gilda, Zuzanna, Hrabina w operze Rossiniego „Hrabia Ory”), Wiener Staatsoper (Rozyna, Adina, Zuzanna, Violetta w „Traviacie”, Maria w „Córce pułku”, Desdemona w verdiowskim „Otello”, Liu w „Turandot”), Bayerische Staatsoper w Monachium (Kleopatra w „Juliuszu Cezarze”, Adela w „Zemście nietoperza”, Rozyna, Donna Fiorilla, Rachel w „Żydówce”), Teatro Massimo w Palermo (Norina), Welsh National Opera w Cardiff (Aspasia), Théâtre du Capitole w Tuluzie (Gilda), Theater an der Wien (Donna Anna w „Don Giovannim”, Amenaide w „Tancredzie”), Palau de les Arts Reina Sofía w Walencji (Adina), Lyric Opera House w Chicago (Blonde), Staatsoper w Berlinie (Królowa Nocy w „Czarodziejskim flecie”, Mimi w „Cygenerii”), w Operze w Helsinkach (Gilda), na letnim festiwalu w Salzburgu (Anusia w „Wolnym strzelcu”, Donna Anna), w Accademia Nazionale di Santa Cecilia w Rzymie („Carmina Burana”), Teatro La Fenice w Wenecji (Donna Anna), Teatro Regio di Torino (Violetta), Teatro Regio di Parma (Gilda), Gran Teatre del Liceu w Barcelonie (Adina), w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie (Hanna w „Strasznym dworze”, Gilda, Violetta, Łucja), Teatro Real w Madrycie (Zuzanna, Maria), Arena di Verona (Rozyna, Julia w „Romeo i Julii”, Gilda), Los Angeles Opera (Fiordiligi w „Così fan tutte”), San Francisco Opera (Gilda), Seattle Opera (tytułowa „Łucja z Lammermoor”).
Aleksandra Kurzak jako pierwsza Polka podpisała kontrakt z firmą fonograficzną DECCA. W sierpniu 2011 roku ukazał się jej pierwszy solowy album „Gioia!”, który osiągnął status platynowej płyty. Kolejne albumy artystki to „Bel Raggio” z ariami Rossiniego oraz „Hej, kolęda!” z najpiękniejszymi polskimi kolędami. Obydwa nagrania zostały nagrodzone złotą płytą. Natomiast album „Pieśni Fryderyka Chopina” dla Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina otrzymał prestiżowe wyróżnienie „Diapason d’or”. Od 2018 roku Aleksandra Kurzak jest związana z firmą fonograficzną SONY, dla której w towarzystwie Roberto Alagnim nagrała swój pierwszy album z duetami Pucciniego, zatytułowany „Puccini in Love”.
W 2009 roku uzyskała tytuł doktora sztuki, a w 2016 tytuł doktora habilitowanego. Aleksandra Kurzak otrzymała dwukrotnie stypendium Ministra Kultury i Sztuki, a także stypendium fundacji „Crescendum Est – Polonia” Aleksandra Gudzowatego. Za swoje osiągnięcia została uhonorowana nagrodami Prezydenta Wrocławia, Wojewody Dolnośląskiego oraz Ministra Kultury i Sztuki. Jest także laureatką nagrody Akademii Telewizyjnej „Wiktor” oraz nagrody TVP Kultura „Gwarancja Kultury”. W 2015 roku otrzymała operowego Oskara International Opera Award 2015 i została laureatką Bachtrack Opera Award jako najlepsza śpiewaczka mijającego sezonu za rolę Donny Fiorilli w Royal Opera House w Londynie. Została odznaczona Złotym Krzyżem Zasługi, a także Złotym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis.
Morphing Chamber Orchestra została założona w 2006 roku w Wiedniu przez producenta muzycznego i altowiolistę Tomasza Wabnica, który jest jej managerem i dyrektorem artystycznym. W skład zespołu wchodzą muzycy z 17 różnych krajów, których ścieżki przecięły się w Wiedniu. Morphing Chamber Orchestra angażuje się w różne projekty, prezentując szeroki repertuar – od muzyki klasycznej po muzykę filmową, jazz i muzykę współczesną, występując na całym świecie zarówno w składzie kameralnym, jak i symfonicznym. Kluczowym dążeniem MCO jest ich podejście do perfekcji wykonania w połączeniu z elastycznością i kreatywnością interpretacji. Każdy koncert z udzialem Morphing Chamber Orchestra odzwierciedla ich miłość do muzyki wykonywanej na najwyższym światowym poziomie. W kwietniu 2019 roku MCO towarzyszyła w nagraniu solowej płyty Aleksandry Kurzak dla SONY CLASSICAL INTERNATIONAL.
Foto: Aleksandra Kurzak, zdjęcie Martyny Galli, materiały prasowe ECK Logos.